Even voorstellen

In deze rubriek stellen we regelmatig een van de medewerkers, begeleiders, vrijwilligers of sponsors van het team van SterkSaam aan u voor.

Minoek van der Klauw - persoonlijk begeleider dagbesteding

Via via hoorde Minoek van Stichting SterkSaam. Het werken op een zorgboerderij met zorg op maat en dagbesteding, waarbij je ook lekker buiten bezig kunt zijn sprak haar erg aan. Zij startte er in december 2015 als persoonlijk begeleider op de woning. Eind augustus kwam hier de dagbesteding bij, waar zij zich vanaf eind september volledig op focust. Tot nu toe verzorgt Minoek de dagbesteding van de bewoners van de zorgboerderij op de woning en het terrein van SterkSaam. In december starten ze in de fonkelnieuwe dagbestedingsschuur.

‘Het leukste vind ik de omgang met de bewoners en dagbesteders en de afwisseling. ’s Morgens eerst iedereen aan het werk zetten: alle bewoners hebben een taak. Ze vinden het zo leuk als je doelen met ze stelt. En ze zijn zo trots als het gelukt is de doelen te behalen, dat is echt heel leuk om te zien. Als de taken erop zitten gaan we een stukje wandelen met de bewoners of even met ze naar de glasbak, naar de dieren op ons eigen terrein en naar de moestuin of binnen spelletjes doen bij slecht weer.’

Ze vinden het zo leuk als je doelen met ze stelt.
En ze zijn zo trots als het gelukt is de doelen te behalen.

‘De sfeer bij SterkSaam is heel gezellig en huiselijk’, vertelt Minoek verder. ‘We werken met een fijn team van collega’s en met leuke bewoners die zich er veilig en thuis voelen.’

Achtergrond Minoek
In groep 8 van de basisschool kwam Minoek via de ernaast gelegen Brede School, voor het eerst in aanraking met kinderen met een verstandelijke beperking. Zij werkte sindsdien enkele jaren als oppas bij een paar van hen. Na de middelbare school besloot zij er haar beroep van te maken om met kinderen en jongvolwassenen met een beperking te werken.

Minoek heeft vervolgens de opleiding medewerker persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg aan het Nova College gevolgd en afgerond. En werkte daarna bij de Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (SEIN) en Ons Tweede Thuis, een zorgorganisatie voor kinderen en volwassenen met een (verstandelijke) beperking. Zij werkte daar op een groep met kinderen en jongvolwassenen.

Eric Breed - buurman SterkSaam

Via de andere buurman en initiatiefnemer van SterkSaam, Rick van Steijn, is Eric op dit prachtige plekje aan de Heereweg terecht gekomen. Rick zocht een mede-koper van het stuk land, waar hij een woon-zorgboerderij wilde beginnen. Eric viel meteen voor deze bijzondere locatie en kocht een deel van het perceel. Hij bouwde er zijn huis en had zo gelijk ruimte voor zijn hobby; het kweken van historische bollen.

‘We zijn buren van Stichting SterkSaam maar lopen niet zomaar bij elkaar naar binnen. Wel groeten we elkaar vriendelijk en helpen we elkaar, zoals buren dat doen. De bewoners komen weleens de krant brengen en maken zo nu en dan gebruik van mijn buitenkraan. En we zetten soms samen de kliko’s aan de weg, die ik dan weer mee terugneem als ik toch de mijne ophaal. Ik haal er mijn eitjes en in het najaar pompoenen. Op verzoek geef ik agrarisch advies om ze te helpen bij de landbewerking.’

Ik vind het leuk om te zien dat
de bewoners het naar hun zin hebben
en vooruit gaan.

'Ik vind het leuk om buurman van SterkSaam te zijn en te zien dat de bewoners het naar hun zin hebben en vooruit gaan. Dankzij het professionele team en de mooie omgeving ontwikkelen ze zich duidelijk goed. De woning en dagbestedingsschuur zijn echt heel mooi geworden en met respect voor de historische achtergrond verbouwd en neergezet. Met z’n allen maken we er zo een mooi boerenerf van waar alle bewoners, begeleiders en dagbesteders zich thuis voelen.’

Achtergrond Eric
Eric runt zijn eigen bedrijf Tulip Pictures, waarmee hij voor diverse opdrachtgevers tulpen en andere bloembollen en vaste planten fotografeert. Daarnaast heeft hij als hobby een historische bollenkwekerij achter op het land.

Maaike Jonkman - persoonlijk begeleider

Sinds half december (2015) werkt Maaike als persoonlijk begeleider bij Stichting SterkSaam. Van het kleinschalige van SterkSaam, de mooie ruimtes in de woning en het weidse van het landschap was zij meteen gecharmeerd. ‘De combinatie van het contact met de bewoners en ouders, het schrijven van plannen en verslagen, en dingen doen maakt mijn functie zo leuk’ vertelt Maaike. Administratieve taken zoals het maken van lijsten, het notuleren van de vergaderingen en klusjes als het ophangen van rolgordijnen of het maken van een kastje liggen haar goed. Binnen het team is dat dan ook de rol die zij zich toe-eigent.

‘Wat mij opvalt is dat de bewoners eigenlijk veel meer zelf kunnen dan ik dacht - dat is voor mij nieuw, aangezien ik hiervoor met baby’s werkte. Het contact met de bewoners is zo leuk. Natuurlijk heb je, afhankelijk van hun beperking, met de ene bewoner meer contact dan met de andere. De bewoners zijn hier steeds meer op hun gemak. Het is echt een verschil met toen ik hier net werkte. Ze doen steeds meer zelf. Echt goed om te zien. En straks met de dagbesteding in de daarvoor bestemde ruimte wordt het voor iedereen nog prettiger.’

De bewoners zijn hier steeds meer op hun gemak.

‘We werken met zijn allen naar deze situatie toe: dat alles rustig is en op zijn plek valt. Dat is het moment dat de dagbesteding start in de nieuwe dagbestedingsruimte. Vanaf dat moment (december 2016) is de dagbesteding echt gescheiden van de woning en dat brengt rust. Dan gaan de dagbesteders uit de woning ’s morgens naar ‘hun werk’ in de dagbestedingsschuur aan de overkant en komen ze aan het einde van de middag weer thuis in de woning. Net zoals wij buiten de deur naar ons werk gaan.’

Maaike is in verwachting en gaat begin 2017 met zwangerschapsverlof. Na haar verlof pakt zij haar functie als persoonlijk begeleider weer op. In de tussentijd neemt een vervanger haar taken waar.

Achtergrond Maaike
Maaike volgde de opleiding sociaal pedagogisch hulpverlening aan de Haagse Hogeschool. Haar stage liep ze in een kinderdagcentrum. Werkervaring deed ze op bij een kinderdagverblijf op de babygroep en later bij de Buitenschoolse Opvang (BSO).

Ralph van den Bogaard - schaduwbegeleider zorgteam wonen

Ralph werkte als begeleider van sterk gedragsgestoord licht verstandelijk gehandicapten bij de Hartenkamp toen hij in de krant een artikel over Stichting SterkSaam las. Hij werd enthousiast en begon er eind 2015 als begeleider voor de bewoners. Daarnaast houdt hij zich bezig met personeelszaken, het rooster, de persoonsgebonden budgetten (PGB’s) en automatisering. ‘Als schaduwbegeleider ben ik niet gekoppeld aan een specifieke bewoner. Ik spring in waar nodig en fungeer als vangnet als de persoonlijk begeleider er niet is.’

‘Ze hebben hier de mogelijkheid zich optimaal te ontplooien.’

‘Van de kleinschaligheid bij SterkSaam, het betrokken team en de kneuterigheid - in de goede zin van het woord - word ik blij. Het is zo’n fijne woon-werksituatie voor bewoners en dagbesteders. Ze hebben hier de mogelijkheid zich optimaal te ontplooien. Nu al in de omgang met de dieren, in de moestuin en op het land erachter. En straks in het winkeltje. Hoe mooi zou het zijn als we met SterkSaam iets terug kunnen geven aan de gemeenschap? Door met bewoners en dieren, als een loopeend of geit, naar een bejaardentehuis te gaan? We hebben volop plannen en energie om er samen met de bewoners en dagbesteders iets nog mooiers van te maken.’

Achtergrond Ralph
Ralph is breed opgeleid in techniek, arbeidstherapie, hoger management en zorg. Voordat hij als begeleider in de zorg terecht kwam was hij ondermeer eigenaar van een vacaturebank, directeur van SAB Detachering en manager van Welzorg Nederland. Naast zorg ligt zijn affiniteit bij automatisering.

Gerrie de Vries –
dierenverzorgster SterkSaam (vrijwilliger)

Supervrijwilliger SterkSaam Gerrie de Vries

Ze las in het plaatselijke krantje over Stichting SterkSaam en een kennismakingsdag voor buurtbewoners. ‘Daar gaf ik mij toen gelijk op als vrijwilligster voor het dierenverblijf’. Gerrie woont aan de overkant en is nu dagelijks bij SterkSaam te vinden. Zij ontfermt zich vol overgave over de dieren en hun verblijven. Ze voert de dieren, verzorgt de pony’s, kippen en konijnen en houdt de stal en wei aan kant. Het meest bijzonderevindt ze het om de schakel te zijn tussen de bewoners, dagbesteders en de dieren. ‘De bewoners helpen écht goed mee. Ze wandelen graag met Gigi, helpen met het wassen van de paardjes en ook op vrijdag, uitmestdag, is er voldoende animo.’ Gerrie vindt het heerlijk om hier met haar handen en hart te werken en zo bij te dragen aan het plezier van de bewoners en dagbesteders.

‘De bewoners helpen écht goed mee.
Ze wandelen graag met Gigi, helpen met het wassen van de
paardjes en ook op vrijdag, uitmestdag,
is er voldoende animo.’

‘Pony Gigi heeft er nu gelukkig een maatje bij, Tesse. Dieren zijn toch ook liever samen dan alleen. De paarden en de kippen hebben een prachtig verblijf en een weide, waar de kippen iedere dag mogen scharrelen. Het konijnenverblijf moet nog worden opgeknapt. Hier zoeken wij een sponsor voor. Ook willen we graag extra bankjes plaatsen voor de bewoners, zodat ze rustig naar de scharrelende dieren kunnen kijken.’

Achtergrond Gerrie
Gerrie werkte hiervoor als directie-assistent bij een wetenschappelijke uitgeverij. Zij heeft altijd zelf honden, paarden en katten gehad en heeft cursussen in dierenverzorging gevolgd.

Laura Meeuwenberg –
persoonlijk begeleider zorgteam wonen

persoonlijk begeleider Laura van SterkSaam

‘Mensen helpen’, riep Laura spontaan op de vraag waarom zij voor de zorg heeft gekozen, ‘dat is wat ik graag doe’. Sinds januari 2016 is Laura persoonlijk begeleider bij Stichting SterkSaam. Het kleinschalige van de woonzorgboerderij met maar 6 bewoners, de ruime opzet in een rustige omgeving, grote (slaap)kamers, royale buitenruimte en relaxte sfeer omarmden haar direct. ‘Dit maakt het heel toegankelijk voor bewoners en dagbesteders en het past goed bij mij’, aldus Laura. Bovendien is zij hier als grote dierenvriend goed op haar plek. Niet voor niets staat Laura hier samen met pony Tess op de foto.

‘Dit maakt het heel toegankelijk voor bewoners
en dagbesteders en het past goed bij mij.’

Als persoonlijk begeleider heb je meer verantwoordelijkheden dan als begeleider. Ik heb 2 bewoners onder mijn hoede, voer gesprekken met ze en maak een ondersteuningsplan voor hen, met leerdoelen. Daarnaast heb ik regelmatig contact met hun ouders. Dit maakt mijn functie heel leuk en afwisselend. Ook huishoudelijke taken horen erbij, zoals wasjes draaien en dweilen, dat vind ik iets minder leuk aan mijn werk.’

Achtergrond Laura
Na haar opleiding medewerker maatschappelijke zorg aan het ID College deed Laura werkervaring op bij ‘s Heeren Loo Zorggroep in Noordwijk en Raamwerk in Noordwijkerhout. Ze startte als woonbegeleider van cliënten met een licht tot matig verstandelijke beperking. En werkte daarnaast als flexwerker op de dagbesteding van (jong) volwassenen met een licht tot ernstige verstandelijke, lichamelijke en/of gedragsmatige beperking.